BILLEDBESKÆRING:

 Supertotal ---- total ---- halvtotal ---- halvnær ---- nær ---- ultranær

  • Supertotal: viser hvad det er for et sted vi befinder os på og hvilke personer, der er til stede. Billedmæssigt er der først og fremmest lagt vægt på miljøet. Supertotaler bruges ofte som oversigtsbilleder i en åbningsscene (establishing shot) for at vise tilskueren, hvad det er for et sted, vi befinder os på. Supertotaler bruges også ofte som kobling imellem sekvenser. Kort sagt hvad det fortæller seeren: etablering (overblik), hvor er vi? (miljø), hvem er der? (karakterer), hvad sker der? (handling), åbningsscene + kobling mellem sekvenser → “noget nyt begynder”, kendetegn: vi ser alt
  • Total: viser hele personen (personerne) og så meget af det omgivende miljø, der kommer med, når personen er beskåret lige over hovedet og lige under fødderne. Totalbilleder kan ligesom supertotalbilleder bruges som establishing shots i åbningsscener og som kobling mellem scener og sekvenser. Kort sagt hvad det fortæller seeren: etablering (overblik), hvor er vi? (miljø), hvem er der? (karakterer), hvad sker der? (handling), kobling mellem scener og sekvenser, orienteringen er vigtig, beskæring/kendetegn: hele kroppen er med.
  • Halvtotal: viser noget af personen (personerne), beskåret lige overhovedet og under knæene. Halvtotaler vises ofte i begyndelsen af en dialog- eller samtalesituation. Yderligere er denne beskæring velegnet til at vise fysisk handling/action. Kort sagt hvad det fortæller seeren: ofte før dialog, fysisk handling/action, beskæring: lige over hovedet + under eller over knæ.
  • Halvnær: viser en mindre del af personen (personerne), beskåret lige over hovedet og over hofterne (brystbillede). Omgivelserne er næste skåret helt væk. Halvnær anvendes oftest i dialog- og interviewsituationer.
  • Nær: viser kun ansigtet af personen: omgivelserne er skåret væk. Nærbilledet bruges ofte til at signalere intensitet eller til at fremhæve reaktioner hos personen, så ect. psykologiske karaktertræk kan afdækkes. Som et nyere stiltræk åbner mange scener i et nærbillede (in medias res) for at pirre folks nysgerrighed og opmærksomhed. Kort sagt hvad det fortæller seeren: intensitet, reaktioner + følelser, psykologiske karaktertræk, dialog + etablering af figur, beskæring: ansigtet.
  • Ultranær: viser en enkelt detalje hos en person for eksempel øjnene. Denne beskæring er meget intens og anvendes kun, når et element, der er vigtigt for handlingen, skal fremhæves. Kort sagt hvad det fortæller seeren: intensitet, fokus på detalje: væsentlig handling eller objekt der har stor betydning for historien, beskæring: det væsentlige er indrammet.

ANDRE BESKÆRINGER:

  • To-skud (two-shot): to personer optræder i billedet på en gang, der er dialog, man ser forholdet mellem karaktererne og miljøet farver indholdet af scenen. Dvs. hvis det er to kammerater der står side om side til et bryllup fortæller miljøet (bryllup), at scenen formentlig er positiv eller handler om kærlighed.
  • Nakkeskud (over-the-shoulder-shot): interview + dialog, forholdet mellem to personer → reaktion(er), subjekt betragter, beskæring: nakke og skulder vises i forgrunden.