Objektiv synsvinkel: Vi (kameraet/seeren) er fluen på væggen. Vi iagttager det der sker udefra. Det er den mest almindelige synsvinkel i film. Eksempel: Hot Fuzz:
Subjektiv synsvinkel: også kaldet POV, point of view. Vi ser begivenhederne gennem øjnene på en person. F.eks. hvis personen er fuld sejler kamerabevægelserne. Hvis personen ser dårligt, er billedet ude af fokus. Eksempel: The Peep Show:
KAMERABEVÆGELSER:
Hensigten med kamerabevægelser er et ønske om at skifte motiv, ændre billedbeskæring eller følge et bevægeligt motiv.
Bevægelse med fast udgangspunkt (normalt på stativ):
Panorering (pan): Kameraet bevæges vandret fra en fast position fra venstre mod højre eller omvendt. Dermed udvides synsfeltet. En panorering anvendes ofte til præsentation af et miljø eller til at følge et motiv i bevægelse. Når en panorering foregår så hurtigt, at man ikke kan se, hvad billedet viser undervejs, kaldes det for en sweep- eller rush-panorering.
Tilt: kameraet bevæges lodret opad eller nedad. Tiltningen bruges ofte til at afsløre noget afgørende/uhyggeligt, som ligger uden for billedrammen i udgangspositionen eller for at følge et motiv i bevægelse.
Dolly (stativ med hjul): et kamera kan være placeret på et stativ med hjul (dolly) eller på skinner, så det kan bevæges langs med eller til og fra motivet, det hedder travelling. Travelling benyttes ofte til at følge personer i bevægelse, så man samtidig kan vise det miljø, som de bevæger sig i.
Kran: en krantur kan eksempelvis bruges, når man i en optagelse vil bevæge sig fra et normalperspektiv til et fugleperspektiv for at give et større overblik over scenen.
Håndholdt kamera: Kameraet afmonteres stativet og fotografen anbringer det på skulderen eller sjældnere i strakt arm. Optagelser med håndholdt kamera vil være mindre rystede og bruges derfor meget ved subjektiv kameraføring (POV). Håndholdt kamera giver autenticitet i til filmen. Seeren får en illusion om at de befinder sig i begivenhedernes centrum.
Steadycam: en slags håndholdt kamera men det er i virkeligheden et kamerastativ som er monteret på fotografen. På den måde kombineres bevægelsesfriheden ved det håndholdte kamera med den glidende fornemmelse som travelling kan give.
Zoom: man kan ændre på billedudsnittet ved enten indzoomning eller zooming
180-gradersreglen:
Et eksempel på en filmstil, der fik meget opmærksomhed pga. kamerabevægelser er Dogmefilm: