App Lab-øvelse med de didaktiske metoder Stepwise Improvement og Worked Examples:
Denne opgave går ud på at lave en app til alle sprogfag. I app'en kan der uploades en tekstfil og der kan oprettes et spørgsmål med tre svarmuligheder, hvor ét af dem er det rigtige. Sidste del af app'en, der præsenteres man for teksten der er uploadet. Den kan læses og bruges til højtlæsning og dermed træning af det talte sprog. Spørgsmålene kan bruges til at teste viden om teksten, eller bruges til at forstå et sprogs betydning med oversættelse. I denne opgave handler det om at bygge denne app med kodesproget JavaScript i læringsprogrammet App Lab fra Code.org.
App'en kan hentes her: https://studio.code.org/projects/applab/ySbM4DKu59pwp8DH0-jNJdB_GZZsM5gUR0VLU038LxM
- Lav en ny variabel som du kalder for "tekst"
- Efter onEvent'en til "button_start" skal du inde i onEvent til button_indsæt:
- indsætte indhold i variablen "tekst". Indholdet er en getText, hvor du henter indholdet fra "text_input_lille_tekst".
- stadig inde i denne onEvent, laver du en if/else. If skal være: variablen "tekst" skal være == (lig med) "", som er en tom string - tekst men uden indhold. På næste ligner indsætter du en setText, hvor id er "label_succes_til_tekst", med beskeden: "Du mangler at skrive en tekst."
- Så skal vi definere else: under else skriver du: setText med id "label_succes_til_tekst", med teksten: "Teksten er gemt. Du kan nu klikke på Videre-knappen."
- Efter onEvent'en til "button_videre1": Nu skal vi lave hele 5 variabler og to lister, så hold nu fast:
- Lav en ny liste der hedder: spgMedSvar
- Lav en ny liste der hedder: svarMuligheder
- Lav en ny variabel der hedder: korrektSvar
- Lav en ny variabel der hedder: spg
- Lav en ny variabel der hedder: r1
- Lav en ny variabel der hedder: r2
- Lav en ny variabel der hedder: r3
- Inde i onEvent'en til "button_upload_spg" skal du have en del indhold, som der kommer instruktion i her:
- Inde i ovenstående onEvent, der laver du først en setText til id "label_upload_succes" med teksten "Tak for dine uploads med spørgsmål og svar."
- Så skal du sætte listen svarMuligheder lig med: getText med id "text_input_svar1spg1", og getText med id "text_input_svar2spg1", og getText med id "text_input_svar3spg1"
- På næste linje, der sætter vi variablen korrektSvar lige med spgMedSvar.
- Næste linje, her sætter vi spg lige med: getText med id: "text_input_spg1"
- Næste linje putter vi følgende ind i listen spgMedSvar: getText med id "text_input_spg1".
- Næste linje putter vi ind i variablen r1: getChecked med id "radio_button1".
- Næste linje putter vi ind i variablen r2: getChecked med id "radio_button2".
- Næste linje putter vi ind i variablen r3: getChecked med id "radio_button3".
- Pyha pust lige ud engang, hvis du er nået så langt. Vi er stadig ikke færdig med denne onEvent. Vi fortsætter:
- Vi putter nu en if/else ind. Vi skal klikke på det lille plus-tegn for enden af vores else, for vores if/else skal se således ud: if, else if, else if, else. Se min video evt.
- I den først if, der skriver vi: if (r1 == true). På næste linje skal vi have fat i en appendItem til listen spgMedSvar, og der skal puttes ind: getText("text_input_svar1spg1")
- I næste som er en else if, der skal præmissen være: else if (r2 == true): appendItem(spgMedSvar, getText("text_input_svar2spg1"))
- I næste og sidste else if, der skal præmissen være: else if (r3 == true): appendItem(spgMedSvar, getText("text_input_svar3spg1"))
- Til sidst i else, der skal der stå nedenunder: setText("label_upload_succes", "Du mangler at skrive et spørgsmål"
- De næste onEvents til id: "button_videre2", "button_acept_læst_tekst" og "button_fåsvar" er lavet for dig og du kan læne dig tilbage og nyde, at din lærer har skrevet dem for dig ;)
- Så er vi nået til sidste etape. Pust ud og klap dig selv på skulderen.
- Nu skal vi lave en funktion. Funktionerne ligger under den grønne fane i toolboxen. Se evt. min vejledningsvideo. Du skal bruge function nr. 2 fra oven.
- I din function med parametre giver du funktionen navnet quiz. Parametrene du skriver ind skal være: (idRadio, svar, sandtSvar). Nu dykker vi ind i, hvad der skal stå inde i funktionen:
- Du skal bruge en if. I if'en skal stå (getChecked(idRadio)==true)
- Inde i denne if trækker du nu en if/else ind. Til denne if skriver du: (svar == sandtSvar)
- Inde i denne if, der skal der være en setText("label_returnerer_korrekt_eller_ej", "Korrekt! Svaret er "+sandtSvar);
- Så har vi en else og inde i den else, der skal der stå: setText("label_returnerer_korrekt_eller_ej", "Forkert! Svaret er "+sandtSvar);
- Flot! Så fik du lavet en funktion! Nu skal vi bruge funktionen inde i onEvent'en til "button_afgi_svar":
- Du skriver, for at kalde funktionen: